Dyplomaci i gwiazdy światowego kina zachwycili się pięknem Lubelszczyzny

Promocyjny film został wyświetlony w Warszawie na dwóch specjalnych pokazach w ramach prapremiery międzynarodowej superprodukcji z plejadą polskich gwiazd, tj. przed „Bitwą pod Wiedniem”. Gminy liczą, że zainteresowanie lubelskimi miejscami, w które na stałe wpisał się Jan III Sobieski, przełoży się już niedługo m.in. na zwiększenie ruchu turystycznego na ich terenie.

Promocyjny film z Lubelszczyzny został najpierw wyświetlony tuż przed „Bitwą pod Wiedniem” na zamkniętym pokazie prasowym dla setki dziennikarzy z kraju i zagranicy. Tuż po pokazie zaplanowano spotkanie z udziałem twórców i gwiazd filmu, w tym: zdobywcy Oskara, aktora Fahrida Murraya Abrahama, grającego w „Bitwie pod Wiedniem” rolę Marka z Aviano, reżysera Renzo Martinellego oraz polskich aktorów, m.in. Piotra Adamczyka, Alicji Bachledy-Curuś, Borysa Szyca, Daniela Olbrychskiego, Wojciecha Mecwaldowskiego i Jerzego Skolimowskiego. Na tymże spotkaniu głos zabrało także kierownictwo „Szlaku Sobieskiego”. Urzędnicy zachwalali zebranym gościom i dziennikarzom piękne, lubelskie gminy, w które na stałe wpisał się polski władca. – Wieczorem, spot zachęcający do odwiedzenia Lubelszczyzny został wyświetlony tuż przed galową prapremierą „Bitwy pod Wiedniem”, która odbyła się w Teatrze Narodowym. Swoją obecność na tej uroczystości potwierdziło wielu przedstawicieli najwyższych polskich władz, wielu ambasadorów i akredytowanych dyplomatów w Warszawie. Trudno wyobrazić sobie lepszą publiczność dla promocji lubelskich gmin ze Szlaku Jana III Sobieskiego – mówi mówi Renata Trała, kierownik Zespołu Promocji Programu.

Program „Szlak Jana III Sobieskiego” jest międzynarodową inicjatywą rozwijaną sukcesywnie od roku 2008, przedsięwzięciem realizowanym wspólnie przez samorządy, organizacje pozarządowe i przedstawicieli biznesu. Szlak, zakrojony geograficznie od Oleska, miejsca narodzin Króla, do Wiednia, ma przyczyniać się do rozwoju mieszkańców w dziedzinie: kultury, edukacji i przedsiębiorczości, w tym turystyki. Stanowi też świetną podstawę do współpracy terytorialnej, obejmującej Ukrainę, Polskę, Słowację, Czechy, Węgry i Austrię. W latach 2012-2014 najważniejszym działaniem w ramach budowy Szlaku jest program realizowany przez partnerstwo 6 gmin Lubelszczyzny, współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej pt.: "Marka lokalna szansą rozwoju przedsiębiorczości na Szlacheckim Szlaku w województwie lubelskim". Jednostki wchodzące w skład tego partnerstwa to gminy: Gorzków, Mełgiew, Piaski, Rybczewice, Spiczyn i Wólka. – Program przewiduje m.in. stworzenie marki „Szlak Jana III Sobieskiego”, która będzie wykorzystana do pobudzania działań o charakterze turystyczno-kulturalnym i promowania inicjatyw lokalnych przedsiębiorców wpisujących się w ofertę Szlaku Jana III Sobieskiego – mówi Sławomir Kuśmicki, koordynator Programu.

Aby promować Szlak, gminy zdecydowały się w tym roku nakręcić wspólny materiał wideo. – Będzie on opisywał przede wszystkim związki króla Jana z naszymi terenami, ale będzie też w tle pokazywał piękno naszych terenów. Chcemy w pierwszej kolejności zaprosić do nas tych turystów, którzy lubią łączyć podczas jednej wyprawy wątki historyczne z delektowaniem się wspaniałymi krajobrazami i kontaktem z naturą. Liczymy, że zwiększony ruch turystyczny pobudzi gospodarczo nasze gminy – przekonuje Robert Słowikowski, specjalista ds. promocji i marketingu Programu. Sześciominutowy film promocyjny został przygotowany w konwencji opowieści zwykłego turysty, który wyjeżdżając z dużego miasta, na własną rękę odkrywa miejsca, po których stąpał kiedyś nasz król. – W filmie odnajdziemy m.in. Pilaszkowice, z których Jan III Sobieski pisał słynne listy do Marysieńki. Pokażemy kościół w Częstoborowicach, w którym do dziś znajduje się oryginał obrazu Matki Boskiej Zwycięskiej i który to król zabrał ze sobą na bitwę pod Wiedniem. Ale kamera zabierze nas też w pozostałe miejsca z terenu 6 gmin, które związane są z naszym władcą. Nie zdradzam więcej szczegółów, ponieważ chcę zachęcić Czytelników, aby sami obejrzeli ten film. Będzie on udostępniony do obejrzenia w internecie już w najbliższych dniach – informuje Monika Świetlicka, specjalista ds. public relations Programu.

Produkcję filmów, w wersji sześciominutowej oraz w formie 30-sekundowego spotu, zlecono lubelskiej agencji reklamowej Cumulus. Agencja, która w tym roku obchodzi swoje 15-lecie powstania, zrealizowała dotychczas ponad 30 filmów reklamowych, w tym 8 dla klientów samorządowych. – Praca przy tej produkcji wymagała od nas dużego zaangażowania, bo chcieliśmy pokazać Szlak z jednej strony atrakcyjnie, a z drugiej strony na tyle rzeczowo, by zawierał praktyczne wskazówki dla turystów. Zdjęcia realizowaliśmy przez 5 dni. Na planie filmowym pracowało ponad 10 osób. Do produkcji wykorzystaliśmy samolot, z którego nagrywane były zdjęcia lotnicze oraz tzw. green-box, który pomógł nam w zapisie scen z efektami specjalnymi. Użyliśmy też quadrocoptera. To takie cudeńko, które działa jak zdalnie sterowany helikopter. Ma ono na tyle dużą moc, że można podczepić pod niego kamerę i nagrywać sceny z lotu ptaka. Jestem bardzo zadowolony z efektów pracy ekipy filmowej i liczę na to, że za sprawą filmów i całego Projektu „Szlaku Sobieskiego”, coraz liczniej będą pojawiali się tu turyści, a po nich – inwestorzy – mówi Jan Matysik, dyrektor agencji Cumulus.

[gdl_gallery title=”news-dyplomaci-i-gwiazdy”]