Reklama 360 stopni

Marketing 360 stopni to nowa strategia, której celem jest otaczania konsumentów przekazem marketingowym z wielu różnych stron, przy wykorzystaniu wszelkich możliwych kanałów komunikacji. Umiejętny dobór i koordynacja narzędzi marketingowych pozwala na uzyskanie efektu synergii i efektywniejszą komunikację z grupą odbiorców przekazu reklamowego.

Bardzo szybki rozwój nowych mediów umożliwia opracowanie planów marketingowych, wykorzystujących szereg odmiennych narzędzi komunikacji z potencjalnymi i aktualnymi klientami.

Obecnie granice pomiędzy istniejącym do niedawna tradycyjnym podziałem działań marketingowych na dwa rodzaje: ATL (Above the line) i BTL (Below the line) bardzo szybko się zacierają.

Przez ATL rozumiemy działania marketingowe, prowadzone przy udziale tradycyjnych mediów, tj. telewizji, radia, prasy, reklamy zewnętrznej i wewnętrznej, czyli inaczej mówiąc działania wykorzystujące mass-media. Mają one za zadanie stworzyć i w konsekwencji sprzedać wizerunek artykułu. Budują zasięg kampanii. Obecnie równie duży zasięg można zbudować na Facebooku, stosując odpowiednio dopasowane do konsumenta narzędzia.

70% klientów podejmuje decyzję zakupową bezpośrednio przy półce sklepowej. Emocje przekazywane za pomocą tradycyjnych mediów (ATL) konieczne trzeba wzmocnić. Dlatego tak istotne jest wsparcie w miejscu sprzedaży.

BTL to działania skierowanie bezpośrednio do grupy potencjalnych odbiorców produktu, wykorzystujące narzędzia marketingowe w miejscu zakupu, takie jak:

  • drukowane materiały reklamowe i gadżety (ulotki, wizytówki, długopisy, smycze, odzież reklamową… wszystko, co klient może zatrzymać dla siebie),
  • nośniki POS/POP,
  • systemy wystawiennicze (roll-upy, stojaki),
  • opakowania (siatki, kartony),
  • promocje: samplingi, animacje, loterie, konkursy,

W nasze życie wkroczył digital marketing – dziedzina wykorzystująca media cyfrowe, np. telewizję, radio, Internet, telefonię komórkową

Marketing 360 stopni to sposób myślenia o reklamie, w którym ważny jest optymalny dobór narzędzi marketingowych. Zamiast bardzo kosztownej emisji spotu telewizyjnego, można umieścić w Internecie tańszy film internetowy, który dotrze do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Narzędzia wykorzystywane w Marketingu 360 stopni możemy podzielić na:

  • Strony internetowe i marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing – SEM)

    Aby zwiększyć widoczność firmy w Internecie konieczne jest odpowiednie prowadzenie strony internetowej i dbanie o jej widoczność w wyszukiwarkach. Ta z kolei jest zależna od pozycjonowania się w wyszukiwarkach. Aby zwiększyć popularność strony w Internecie stosuje się działania Search Engine Marketing, takie jak: kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Ważnym czynnikiem wpływającym na widoczność strony w Internecie jest odpowiedni dobór słów kluczowych znajdujących się na stronie.
  • Direct Marketing

    To kierowanie przekazu bezpośrednio do konsumenta przy wykorzystaniu poczty e-mail, rozmowy telefonicznej lub smsa.
  • Social media marketing

    Media społecznościowe takie, jak: Facebook, Twitter czy YouTube odgrywają coraz większą rolę w strategii marketingowej. Przyciągają konsumentów do danej marki, zdobywają ich uwagę i generują ruch na stronie firmowej. Dzięki mediom społecznościowym możliwe staje przekazanie informacji klientom w szybki sposób oraz obniżenie w znaczny sposób kosztów działań marketingowych. Użytkownicy, których firma zainteresuje treściami publikowanymi w mediach społecznościowych często sami dzielą się nimi ze swoimi znajomymi. Przykładem są tu wpisy na Facebooku, gdzie użytkownik może udostępniać znalezione informacje na swojej tablicy, tak że będą one widoczne dla wszystkich jego znajomych.
  • Reklama internetowa

    Narzędziem w kampanii marketingowej 360 stopni jest także reklama internetowa. m.in. system AdWords, pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google. Do reklamy internetowej należą również różnego banery, których kliknięcie przekierowuje internautę na określoną stronę. Wykorzystuje się także artykuły sponsorowane zamieszczane w wybranych serwisach internetowych.

Przedstawione narzędzia mogą być ze sobą skoordynowane w ramach strategii 360 stopni Marketingu, tak by odbiorca otoczony był z każdej strony przekazem reklamowym.

do góry
Top